نوریس در تمرین اول گرندپری چین درخشید؛ برتری مقتدرانه مقابل فراری

نوریس در تمرین اول گرندپری چین درخشید؛ برتری مقتدرانه مقابل فراری
لاندو نوریس با ثبت زمان ۱:۳۱.۵۰۴، تمرین اول گرندپری چین را با فاصلهای قابل توجه از رقبا به پایان رساند و چالشی جدی برای تیم فراری رقم زد.
تمرین اول فرمول یک در چین، که همزمان با نخستین هفته اسپرینت فصل ۲۰۲۵ برگزار شد، با نمایش فوقالعادهای از سوی لاندو نوریس همراه بود. راننده تیم مکلارن در پیست بازسازیشده شانگهای، فاصلهای نزدیک به نیم ثانیه با نزدیکترین رقیب خود، شارل لکلرک از تیم فراری، ایجاد کرد.
رقابت فشرده و لحظاتی پرحادثه
تمرین نخست با هیجان بالا آغاز شد. الیور بیرمن اولین رانندهای بود که وارد پیست شد و پس از او، کاروانی از خودروها از جمله دو استون مارتین که با نشان شبدر و نام “ادی جردن” (به یاد تیمدار فقید فرمول یک) تزئین شده بودند، به دنبال او وارد شدند.
در حالی که بیرمن با زمان ۱:۳۹ تمرین را آغاز کرد، جورج راسل از مرسدس با ثبت ۱:۳۵.۱، بهسرعت به صدر جدول زمانها رفت. اما وقایع غیرمنتظره هم کم نبود؛ الکس آلبون از پیست خارج شد و پس از عبور از شنریزهها، به تیم ویلیامز اعلام کرد که «چیزی اطراف پدالها لق شده».
لیام لاوسون هم لحظهای پرتنش را تجربه کرد و یوکی تسونودا از تیم ریسینگ بولز اعلام کرد که پیست نسبت به سال گذشته «چسبندگی بهتری» دارد.
رقابت شدید در صدر جدول
با افزایش فشار تمرین، رانندگان مکلارن یعنی نوریس و پیاستری جایگاه نخست را بهنوبت از یکدیگر میگرفتند. سپس لوییس همیلتون با زمان ۱:۳۳.۲ وارد رقابت شد. در میانه تمرین، جورج راسل با ثبت زمان ۱:۳۲.۳ پیشتاز بود و اختلافی نیمثانیهای با لکلرک ایجاد کرد.
در ادامه، مشکلات فنی در چند تیم ظاهر شد. مکس ورشتپن دچار لغزش شد، پیر گسلی سوئیچهای اشتباهی را فعال کرده بود، و کارلوس ساینز از “پرش و بیشفرمانی” خودرو شکایت داشت. فرناندو آلونسو نیز درگیر وزش باد بود.
همیلتون پس از تعویض سیستم تعلیق خودروی فراری، دوباره وارد پیست شد و همتیمیاش لکلرک فاصله با راسل را به سه دهم ثانیه رساند، اما در ادامه به داخل شنریزهها رفت و چرخید.
پایان پرهیجان با برتری نوریس
دقایقی بعد، جک دوهان بهدلیل مشکل در فرمان هیدرولیک خودرو، مجبور به توقف شد و این حادثه باعث برافراشتن پرچم قرمز شد. پس از ازسرگیری تمرین در هشت دقیقه پایانی، همه تیمها با تایرهای سافت وارد میدان شدند.
راسل که در پیچ ۲ دچار مشکل شد، نتوانست زمان خود را بهبود بخشد و این فرصت را به تیمهای فراری و مکلارن داد. لکلرک و همیلتون به ترتیب به رتبههای اول و دوم رسیدند، اما در آخرین لحظه، لاندو نوریس با ثبت زمان ۱:۳۱.۵۰۴ صدر جدول را با اختلاف ۰.۴۵۴ ثانیهای از آن خود کرد.
در کمال تعجب، ورشتپن در جایگاه شانزدهم ایستاد و نتوانست دور سریع خود را با تایر سافت به پایان برساند.
جدول زمانبندی تمرین اول گرندپری چین:
| رتبه | راننده | تیم | زمان | اختلاف |
|---|---|---|---|---|
| 1 | لاندو نوریس | مکلارن | 1:31.504 | — |
| 2 | شارل لکلرک | فراری | +0.454 | |
| 3 | اسکار پیاستری | مکلارن | +0.649 | |
| 4 | لوییس همیلتون | فراری | +0.691 | |
| 5 | جورج راسل | مرسدس | +0.873 | |
| 6 | نیکو هالکنبرگ | کیک زوبر | +1.003 | |
| 7 | الکس آلبون | ویلیامز | +1.183 | |
| 8 | فرناندو آلونسو | استون مارتین | +1.262 | |
| 9 | کیمی آنتونلی | مرسدس | +1.370 | |
| 10 | یوکی تسونودا | ریسینگ بولز | +1.430 | |
| … | … | … | … | … |
| 16 | مکس ورشتپن | ردبول | +1.780 |
منبع خبر: www.planetf1.com
اخبار مرتبط با دنیای ورزش:
کاراگر: لیورپول در تابستان به شش خرید نیاز دارد؛ ترنت الکساندر-آرنولد احتمالاً جدا میشود
پیروزی پراسترس مک ایلروی در پلیرز چمپیونشیپ؛ گام بلند به سوی مسترز

