نقشه چین برای بندر چابهار؛ توقف یک بندر به نفع دیگری؟

نقشه چین برای بندر چابهار

نقشه چین برای بندر چابهار!

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران: چین به‌دنبال متوقف کردن بندر چابهار است تا ترانزیت بار را به سمت گوادر پاکستان سوق دهد.

مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران، با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اظهار داشت: «هندی‌ها اساساً اقدامی در این بندر انجام نداده‌اند که حالا بخواهند از آن خارج شوند. در واقع، ارزش افزوده‌ای از سوی آن‌ها در بندر چابهار ایجاد نشده است.»

سرمایه‌گذاری‌های متوقف‌شده در بندر چابهار

وی افزود: «بر اساس توافقات اولیه، قرار بود که با حضور هندی‌ها، بندر شهید بهشتی چابهار فعال شود، اما به دلیل عدم تفاهم با دولت ایران، این همکاری به نتیجه نرسید. حتی تجهیزاتی که به این بندر وارد شده بود، همچنان بلااستفاده باقی مانده است.»

دانشمند تأکید کرد: «بندر شهید بهشتی با مشکلات زیرساختی جدی مواجه است. برخی تصور می‌کنند که مشکل اصلی این بندر، نبود جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری است، اما چالش واقعی، نبود پسکرانه و اتصال به شبکه ریلی و جاده‌ای است. بدون این زیرساخت‌ها، امکان انتقال کالا از این بندر به مقاصد نهایی وجود ندارد.»

چینی‌ها وارد چابهار نمی‌شوند

وی درباره احتمال ورود چین به این پروژه پس از خروج هندی‌ها گفت: «چینی‌ها برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار ندارند، زیرا هم‌اکنون سرمایه‌گذاری کلانی در بندر گوادر پاکستان انجام داده و این بندر را فعال کرده‌اند. استراتژی چین این است که بندر چابهار متوقف شود تا بارهای ترانزیتی به گوادر منتقل شوند.»

چالش‌های بندر گوادر و رقابت منطقه‌ای

با این حال، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران به چالش‌های بندر گوادر اشاره کرد و توضیح داد: «بندر گوادر در حال حاضر فاقد زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب است. اگر قرار باشد این بندر تنها برای پاکستان کار کند، همانند بندر کراچی عمل خواهد کرد. اما اگر هدف، ترانزیت بار به افغانستان و آسیای میانه باشد، نیاز به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی دارد که هنوز تکمیل نشده است.»

دانشمند در پایان هشدار داد: «قطر هم‌اکنون در حال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه راه‌آهن از تاشکند (ازبکستان) تا مزار شریف (افغانستان) است و ممکن است این مسیر در آینده تا بندر گوادر ادامه پیدا کند. اما عبور از کوه‌های هندوکش به دلیل نیاز به احداث تونل‌های عظیم، پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود. اگر ایران برای توسعه بندر چابهار اقدام نکند، ممکن است فرصت‌های ترانزیتی این بندر به نفع گوادر از دست برود.

نظر شما درمورد خبر”نقشه چین برای بندر چابهار!”چیست؟

منبع خبر:شهر خبر

اخبار بیشتر را ازینجا دنبال کنید.

sepehr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *