مرگ بیمار پیوند عضو در میشیگان بر اثر ابتلا به هاری

مرگ بیمار پیوند عضو در میشیگان بر اثر ابتلا به هاری
مقامات بهداشتی ایالات متحده اعلام کردند که یک ساکن ایالت میشیگان پس از دریافت عضو پیوندی آلوده به ویروس هاری، جان خود را از دست داده است.
بهگفته سخنگوی اداره بهداشت و خدمات انسانی میشیگان، لین ساتفین، این بیمار در ماه دسامبر سال گذشته در یکی از بیمارستانهای ایالت اوهایو تحت عمل پیوند عضو قرار گرفت و در ماه ژانویه درگذشت.
تحقیقات مشترک بین اداره بهداشت میشیگان، مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا (CDC) و اداره بهداشت اوهایو نشان داد که عامل انتقال بیماری عضو اهدایی بوده است. با این حال، نوع عضوی که پیوند زده شده مشخص نشده است.
هاری؛ بیماری نادری اما کشنده
هاری بیماری ویروسی بسیار خطرناکی است که از طریق تماس با بزاق یا خون حیوانات آلوده به انسان منتقل میشود. علائم این بیماری ابتدا شبیه آنفلوآنزا ظاهر میشود، اما بهمرور به توهم، اختلال بلع و در نهایت مرگ منجر میگردد. طبق اعلام CDC، در آمریکا سالانه کمتر از ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست میدهند و انتقال این ویروس از طریق پیوند عضو، هرچند بسیار نادر است، اما سابقه داشته؛ از جمله در سال ۲۰۱۳ که یک بیمار دریافتکننده کلیه، به همین علت جان باخت.
غربالگری اهداکنندگان و اقدامات پیشگیرانه
روند بررسی سلامت اهداکنندگان عضو در آمریکا شامل ارزیابی وضعیت روانی و آزمایشهای ویروسی و عفونی است. با این وجود، احتمال بروز خطا در موارد بسیار خاص همچنان وجود دارد.
لین ساتفین همچنین تأکید کرد که هیچگونه خطری سلامت عمومی جامعه را تهدید نمیکند. به گفته وی، همه افرادی که با این بیمار در تماس بودهاند، بهویژه کادر درمان، تحت بررسی برای احتمال تماس با ویروس هاری قرار گرفتهاند و در صورت لزوم، درمانهای پیشگیرانه پس از تماس انجام شده است.
منیع : مرگ بیمار پیوند عضو در میشیگان بر اثر ابتلا به هاری
اخبار تازه را در جیبی 724 بخوانید .

