بازگشت هواپیمای بوئینگ از چین به آمریکا در میانه جنگ تعرفه‌ای پکن و واشنگتن

بازگشت هواپیمای بوئینگ از چین به آمریکا

بازگشت هواپیمای بوئینگ از چین به آمریکا در میانه جنگ تعرفه‌ای پکن و واشنگتن

یک فروند هواپیمای بوئینگ که قرار بود به چین تحویل داده شود، روز جمعه به سمت ایالات متحده بازگشت؛ اقدامی که به گفته منابع خبری، نشانه‌ای از تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و تأثیر آن بر صنعت هوافضا است.

این هواپیما یکی از چندین فروند هواپیمای مدل 737 مکس بود که در مرکز تکمیل بوئینگ در شهر «ژوشان» چین منتظر تحویل به خطوط هوایی چینی بود. این مرکز وظیفه نصب داخلی و رنگ‌آمیزی بدنه را پیش از تحویل نهایی بر عهده دارد.

داده‌های پروازی نشان می‌دهد این هواپیما بدون تحویل رسمی، از ژوشان به قلمرو گوام در اقیانوس آرام پرواز کرده و به احتمال زیاد در مسیر بازگشت به کارخانه اصلی بوئینگ در سیاتل قرار دارد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که صنعت هوانوردی آمریکا تحت تأثیر تصمیم دولت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های متقابل بر کالاهای چینی قرار گرفته و گزارش‌هایی از ممنوعیت غیررسمی واردات هواپیماهای بوئینگ به چین منتشر شده است. بلومبرگ پیش‌تر اعلام کرده بود که چین در واکنش به تعرفه‌های واشنگتن، واردات هواپیماهای آمریکایی را متوقف کرده است.

هرچند دولت چین و رسانه‌های رسمی این کشور تاکنون واکنشی رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند، اما منابع آگاه در صنعت هوافضا احتمال می‌دهند که اعمال تعرفه‌های جدید، عملاً مانع از ورود هواپیماهای بوئینگ به چین خواهد شد، حتی بدون صدور ممنوعیت رسمی.

تصاویر منتشرشده در وب‌سایت‌های علاقه‌مندان به هواپیما نشان می‌دهد که این هواپیما دارای رنگ‌آمیزی خطوط هوایی «شیامن» (Xiamen Airlines) بوده که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت هواپیمایی «چاینا ساترن» محسوب می‌شود.

در همین حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که یک ایرلاین چینی دیگر نیز از قرارداد اجاره یک فروند هواپیمای بوئینگ صرف‌نظر کرده است.

منابع صنعتی می‌گویند با وجود پیشنهادهایی برای نگهداری این هواپیماها در انبارهای گمرکی (تا مشمول تعرفه واردات نشوند)، تصمیم بر آن شده تا برخی از آن‌ها به آمریکا بازگردانده شوند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که ابهامات ناشی از تغییرات مداوم تعرفه‌ها، تحویل بسیاری از هواپیماها را به حالت تعلیق درآورده و برخی مدیران خطوط هوایی ترجیح می‌دهند تا زمان کاهش تنش‌ها، تحویل هواپیماها را به تعویق بیندازند.

بوئینگ که در گذشته حدود یک‌چهارم تحویل‌های خود را به بازار چین اختصاص می‌داد، در سال‌های اخیر به دلیل بحران‌های متعدد از جمله مشکل ایمنی 737 مکس، تنش‌های تجاری و تأثیرات ناشی از پاندمی کرونا، سهم بازار خود در چین را از دست داده است.

بر اساس اطلاعات رسمی، بوئینگ هنوز 130 سفارش تحویل‌نشده برای شرکت‌های چینی دارد و تحلیلگران معتقدند بخش بزرگی از بیش از 760 سفارش بدون نام مشتری نیز مربوط به چین است.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند توقف کوتاه‌مدت تحویل‌ها به چین تأثیر فوری جدی بر بوئینگ نخواهد داشت، چرا که تقاضا از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی بالا بوده و رقیب اروپایی این شرکت یعنی ایرباس نیز ظرفیت خالی برای پاسخ‌گویی ندارد.

منبع : بازگشت هواپیمای بوئینگ از چین به آمریکا در میانه جنگ تعرفه‌ای پکن و واشنگتن

RankWriter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *