سقوط فروش تسلا در اروپا هم‌زمان با رشد بازار خودروهای برقی

سقوط فروش تسلا در اروپا

سقوط فروش تسلا در اروپا هم‌زمان با رشد بازار خودروهای برقی

با وجود رشد قابل توجه فروش خودروهای برقی در اروپا، وضعیت شرکت تسلا (TSLA) در این قاره روز‌به‌روز بدتر می‌شود. طبق تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، مجموع فروش تسلا در اتحادیه اروپا، منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA) و بریتانیا طی ماه آوریل ۲۰۲۵ تنها ۷٬۲۶۱ دستگاه بوده است؛ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این افت در حالی رخ داده که مدل جدید Model Y به بازار عرضه شده و انتظار می‌رفت وضعیت فروش تسلا بهبود یابد.

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، ادعا کرد که «تمام خودروسازان» در اروپا با مشکل کاهش تقاضا مواجه‌اند. اما داده‌های ACEA خلاف این ادعا را نشان می‌دهند. خودروسازانی نظیر فولکس‌واگن، رنو، بی‌ام‌و و SAIC چین همگی در ماه آوریل و از ابتدای سال میلادی روندی صعودی در فروش داشته‌اند.

نگرانی‌ها برای تسلا در ماه مه نیز ادامه دارد. آمار ثبت روزانه خودروها در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد عملکرد تسلا در سه‌ماهه دوم سال، حتی از سه‌ماهه نخست هم به‌سختی بالاتر است و بسیار کمتر از دوره مشابه سال گذشته.

تسلا در سه‌ماهه نخست افت فروش را به تغییر نسخه Model Y نسبت داد، اما حالا در سه‌ماهه دوم دیگر این بهانه وجود ندارد.

این شرکت در اغلب بازارها – از جمله اروپا – تخفیف‌ها و مشوق‌های بی‌سابقه‌ای ارائه داده است و نسخه جدید Model Y نیز در دسترس خریداران قرار گرفته؛ با این حال، کاهش فروش در تقریبا تمام بازارها نشان‌دهنده افت تقاضا برای برند تسلا است.

سقوط فروش تسلا در اروپا

سقوط فروش تسلا در اروپا

تحلیل Electrek:

بر خلاف روایت تسلا، واقعیت این است که بازار خودروهای کاملاً برقی در اروپا در حال رشد است و تسلا استثناست که دچار افت فروش شده. بسیاری از رقبا عملکرد مثبتی داشته‌اند.

در سه‌ماهه نخست، اگرچه تغییر مدل Y بخشی از افت فروش را توضیح می‌دهد، اما بخش بزرگی از بحران تسلا به آسیب به برند مربوط می‌شود – آسیبی که تا حد زیادی ناشی از رفتارها و اظهارات جنجالی ایلان ماسک است، و اکنون در سه‌ماهه دوم نیز آثار آن مشهود است.

در حالی که رقابت در بازار خودروهای برقی روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود، برند تسلا در زمانی حساس که مشتریان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند، با بحران اعتماد مواجه شده است.

در این شرایط، مشخص نیست تسلا چگونه می‌تواند وضعیت خود را در اروپا بهبود دهد. حتی اگر این شرکت بخواهد از چهره‌ایلان ماسک فاصله بگیرد، به نظر می‌رسد که برای جبران کاهش ۵۰ درصدی فروش، باید اقدامات بسیار گسترده‌تری انجام دهد.

منبع : سقوط فروش تسلا در اروپا هم‌زمان با رشد بازار خودروهای برقی

RankWriter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *