ابزار شبیه سازی کوررنگی یوبی سافت بهصورت متن باز (open source) عرضه شد

ابزار شبیه سازی کوررنگی یوبی سافت بهصورت متن باز (open source) عرضه شد
یوبیسافت ابزار داخلی شبیهسازی کوررنگی خود با نام Chroma را بهصورت متنباز منتشر کرد تا به توسعهدهندگان کمک کند بازیهایی با قابلیتهای دسترسی بهتر طراحی کنند.
این ابزار که از سال ۲۰۲۱ در دست توسعه بوده، با ایجاد فیلترهایی بر روی گیمپلی، بدون کاهش عملکرد بازی، سه نوع اصلی کوررنگی شامل Protanopia، Deuteranopia و Tritanopia را شبیهسازی میکند. طبق اعلام یوبیسافت، Chroma قادر است گیمپلی زنده را تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند و برای اجرا به موتور بازی خاصی وابسته نیست.
دیوید تیسران، مدیر دسترسیپذیری یوبیسافت، در وبلاگ رسمی این شرکت گفت:
«Chroma در طول سالهای توسعه به ابزاری بسیار مؤثر تبدیل شده و به ما این امکان را داده تا درک دقیقتری از نیازهای بازیکنان کوررنگ داشته باشیم. ما اعتقاد داریم دسترسیپذیری یک مسیر است، نه یک رقابت. از اینکه این ابزار را با جامعه بازیسازی به اشتراک میگذاریم، بسیار خوشحالیم.»
همکاری با متخصصان برای بهینهسازی تجربه کوررنگها
به گفته جواد شکیل، مدیر محصول در تیم کنترل کیفیت یوبیسافت، توسعه Chroma با چالشهای زیادی همراه بوده اما با همکاری تنگاتنگ با متخصصان دسترسیپذیری، این ابزار بدون تأخیر و با دقت بالا طراحی شده است. او افزود:
«Chroma با هدف تبدیل دسترسیپذیری کوررنگی به بخشی طبیعی از فرآیند طراحی و تست ساخته شده است. تیم ما توانست با نوآوری و تعامل سازنده، راهکاری کارآمد و دقیق ارائه دهد.»
نسخه متنباز این ابزار هماکنون از طریق گیتهاب در دسترس عموم قرار دارد و یوبیسافت از توسعهدهندگان دعوت کرده تا از آن استفاده کرده و در ارتقای آن مشارکت داشته باشند.
روند رو به رشد تلاشها برای دسترسیپذیری در صنعت بازی
در سالهای اخیر، استودیوهای بزرگ بازیسازی توجه ویژهای به قابلیتهای دسترسی داشتهاند. مایکروسافت یک بخش اختصاصی برای طراحی سختافزارهای قابلدسترس برای Xbox ایجاد کرده و سونی نیز قابلیتهای پیشرفتهای را در سختافزار و نرمافزار خود گنجانده است. همچنین در کنفرانس GDC 2025، شرکتهایی نظیر نینتندو، مایکروسافت، EA و دیگران با راهاندازی ابتکار Accessible Games Initiative گامی مشترک برای بهبود پیامرسانی در خصوص قابلیتهای دسترسی محصولات خود برداشتند.
منبع : gamedeveloper

