غیبت بسته های پرحجم اینترنت موبایل ادامه دارد؛ مطالبهای عمومی که هنوز بیپاسخ مانده

غیبت بسته های پرحجم اینترنت موبایل ادامه دارد؛ مطالبهای عمومی که هنوز بیپاسخ مانده
با گذشت چند ماه از افزایش تعرفه اینترنت در دی ماه ۱۴۰۲، همچنان خبری از بازگشت بستههای بلندمدت و حجیم اینترنت همراه نیست؛ موضوعی که حالا صدای اعتراض نمایندگان مجلس را نیز بلند کرده است.
مصوبهای که اجرایی نشد
در آذرماه سال گذشته، شورای رقابت با صدور مصوبهای، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به ارائه مجدد بستههای اینترنت بلندمدت و با حجم بالا کرد. هدف از این تصمیم، پاسخگویی به شکایتهای مردمی در خصوص حذف تدریجی این بستهها توسط اپراتورها بود. با این حال، اکنون پس از گذشت بیش از چهار ماه از صدور این مصوبه، بهجز رایتل، هیچیک از اپراتورهای اصلی اقدام مؤثری در این زمینه انجام ندادهاند.
وضعیت بستههای بلندمدت اینترنت موبایل در اپراتورها
-
رایتل تنها اپراتوری است که در حال حاضر بستههای یکساله ارائه میدهد. دو بسته فعال این اپراتور شامل یک بسته ۱۰۰ گیگابایتی به قیمت ۳۹۱ هزار تومان و بسته دیگر با حجم ۲۱۰ گیگابایت و قیمت ۷۹۰ هزار تومان است.
-
همراه اول طولانیترین بسته اینترنت همراه خود را به مدت ۱۲۰ روز (۴ ماه) و در دو حجم ۱۵ و ۸۰ گیگابایتی ارائه میکند. بسته ۸۰ گیگابایتی که قیمت آن ۳۲۸ هزار تومان است، تنها از طریق اپلیکیشن «همراه من» یا کد دستوری #100* قابل خریداری است.
-
ایرانسل نیز در حال حاضر تنها یک بسته بلندمدت ۴ ماهه ۱۵ گیگابایتی با قیمت ۸۳ هزار تومان در فهرست بستههای اینترنتی خود دارد و خبری از بستههای پرحجمتر یا بلندمدتتر در این اپراتور نیست.
انتقاد رسمی از تداوم این روند
در جلسه علنی مجلس مورخ ۱۹ فروردین، زینب قیصری، نماینده مردم تهران، از عدم پایبندی اپراتورها به مصوبه شورای رقابت انتقاد کرد و خواستار ورود مستقیم وزیر ارتباطات به موضوع شد. وی تأکید کرد:
«اپراتورهای تلفن همراه از ارائه بستههای اینترنت پرحجم و بلندمدت خودداری میکنند، در حالی که طبق مصوبه شورای رقابت، آنها مکلف به ارائه بستههایی با بیش از ۵۰ گیگابایت حجم و دوره زمانی بلندمدت هستند.»
ابهام در سرنوشت وعدههای وزارت ارتباطات
افزایش تعرفه اینترنت در دی ماه ۱۴۰۲ با این شرط از سوی وزارت ارتباطات همراه بود که افزایش کیفیت سرویس اینترنت خط قرمز این وزارتخانه است و افزایش قیمت، بدون ارتقاء سطح خدمات توجیهی ندارد. با این حال، علیرغم وعدههای اولیه و نظارتهای اعلامی سازمان تنظیم مقررات، کاربران هنوز تغییر محسوسی در کیفیت اینترنت کشور احساس نکردهاند.
از سوی دیگر، تغییر زودهنگام دولت نیز موجب شد سرنوشت بخشی از برنامههای نظارتی بر عملکرد اپراتورها نامشخص باقی بماند.
سوال مهم کاربران: بستههای سابق کی بازمیگردند؟
اکنون سوال اصلی کاربران این است که آیا در سال جدید اپراتورها برنامهای برای بازگرداندن بستههای محبوب ۶ ماهه و یکساله دارند یا همچنان بستههای کوتاهمدت و با حجم محدود، تنها گزینه موجود خواهند بود؟ کارشناسان بر این باورند که اگرچه افزایش تعرفهها تا حدی توجیه اقتصادی برای اپراتورها فراهم کرده، اما عدم تنوع بستهها و حذف گزینههای مقرونبهصرفه میتواند رضایت کاربران را بهشدت کاهش دهد.
منبع : غیبت بسته های پرحجم اینترنت موبایل ادامه دارد؛ مطالبهای عمومی که هنوز بیپاسخ مانده

