قدرت نمایی موتور id Tech 8 در DOOM: The Dark Ages ؛ گرافیکی خارقالعاده با هندسه مجازی، فیزیک پیشرفته و نورپردازی پرتوی

قدرت نمایی موتور id Tech 8 در DOOM: The Dark Ages
بازی DOOM: The Dark Ages یکی از چشمنوازترین عناوینی است که در سال جاری منتشر خواهد شد. موتور جدید id Tech 8 از آخرین فناوریهای گرافیکی بهره گرفته تا جهانی پیچیده را با عملکرد بالا و جزئیاتی خیرهکننده خلق کند.
به گزارش Digital Foundry، تحلیل فنی جدیدی از نسخهی دموی این بازی منتشر شده که نشان میدهد موتور اختصاصی id Software در نسل هشتم خود، گامی بلند به سوی آیندهی بازیسازی برداشته است. هرچند در دموی ارائهشده فناوری path tracing به کار نرفته، اما نورپردازی پرتوی (ray tracing) بهطور کامل در بازی حضور دارد. بازتابهای پرتوی مشابه DOOM Eternal و تابش سراسری پرتوی (ray-traced global illumination) مانند بازی Indiana Jones and the Great Circle از ویژگیهای گرافیکی این نسخه هستند.
نقشهی “Siege” که در دموی بازی دیده شد، از سطوح بازتابدهندهی زیادی برخوردار است؛ ویژگیای که با توجه به محیط طبیعیتر این نسخه، تا حدی غیرمنتظره به نظر میرسید. این تغییر محیطی باعث شده تابش سراسری پرتوی بهتر دیده شود؛ نورپردازی دقیقتری در محیطهای وسیع ایجاد شود که با منابع نوری طبیعی مثل آتش و خورشید روشن شدهاند.
یکی دیگر از نکات برجسته، حذف نورپردازیهای از پیش تعیینشده (baked lighting) و تمرکز بر اشیای دینامیک است که باعث شده این اشیا به شکل طبیعیتری با محیط ترکیب شوند و جلوهی بصری دلپذیرتری به بازی ببخشند.
از دیگر ویژگیهای قابل توجه DOOM: The Dark Ages، استفاده از سیستمی مشابه هندسهی مجازی Unreal Engine 5 یا همان Nanite است. اگرچه هنوز این موضوع بهطور رسمی تأیید نشده، اما نبود جابهجایی سطوح مختلف جزئیات (LOD swapping) نشانهای از حضور چنین سیستمی است.
ترکیب این سیستم با نرخ هدف ۶۰ فریم بر ثانیه، تعداد زیاد دشمنان در صحنه، نورپردازی و بازتابهای پرتوی و شبیهسازی پیشرفته فیزیک، قدرت واقعی موتور id Tech 8 را به رخ میکشد. البته هنوز مشخص نیست که این سطح از عملکرد چگونه در کنسولها پیادهسازی خواهد شد، اما سابقهی درخشان id Software در بهینهسازی بازیها برای سختافزارهای مختلف، نوید یک تجربهی قدرتمند را میدهد.
منبع : wccftech

